ここがヘンだよ日本のビジュアルノベル 海外ゲーマーの反応

ここがヘンだよ日本のビジュアルノベル 海外ゲーマーの反応

4chan 02/2020 3

海外の反応系ヘッドライン


エロゲ/ビジュアルノベル

ビジュアルノベル(VN)とはこんなものなのか。このメディアに備わっているはずのポテンシャルを実現できていない。最高といわれるタイトルでも、ほかのストーリーテリングのメディアと比べたらひどいものだ。VNがよりよくなるためには、VNの足を引っ張っている(そしてそのまま転落させようとしているように見える)要素から卒業しなければならない

1. テンプレへの依存を捨てる
ほぼすべてのVNは、ストーリーとデザイン共に何らかのタイプ別で分類できる。そういったサブカル系やアニメ系のテンプレ、あるいはお約束事がVNを殺す元凶だ。ポ〇ノとして描かれるセ〇クス、思春期をテーマにすること、典型的なキャラ作りなどなど、これらによって信じられないほど少数の保守的なアニメファン以外には、VNは決してアピールできないニッチとして固く閉ざされ、現在のVNがもつ潜在的なユーザー数の限界値を定めている。ほかのビデオゲームはすでに少しだけ成長し、広い視野を持つことにした。VNもそれをやってみるべきだ

2. テキストの押しつけをやめろ
これまでにプレイしてきたVNのストーリーはすべて、そのテキスト量に対して釣り合わないレベルのものばかりだった。くどいほどの長文を正当化させるために、シナリオの中で散見するいい部分を埋もれさせるほどのテンプレイベント群や記憶に残らない会話の山を積み上げていくのがVNのルールのようだ。平均的なVNと平均的な舞台台本のテキスト量の差を考えてみろ。最近のVNは明らかに長いが、理由は上に書いたとおりだ。台本を不自然に引き延ばすと、非常に退屈なプレイ体験になる

3.インタラクティブなストーリーテリングの手法を開発する
これはVNにとって最も難しい部分だが、ほかのストーリーテリングのメディアとの違いを最も明確にできる部分でもある。これまでに私が満足するような手法で分岐やインタラクティブな展開を行うVNを見たことがない。注目すべきは、西洋のビデオゲームのほうがインタラクティブ性との付き合い方が上手いことだ。西洋のRPGには動的に分岐し異なる展開をもたらす多彩な選択肢が用意されている

VNs, such as they are, don't actualize the immense potential of the medium. Even the best ones are awful when you compare them with other storytelling media. To reach a greater height, VNs have to grow out of the cave of lameness they're stuck in (and from what I can see, only descending deeper into). 1. Get rid of the dependence on genre conventions Just about every single VN falls into some sort of anime type genre, both story- and artwise. Conventions of that subculture, or tropes are the cancer that are killing VNs. Portraying sex pornographically, hyperadolescent themes, archetypal characterization and so on keep VNs tightly locked as a niche that has no hope of ever appealing to anyone outside the incredibly tiny number of diehard anime fans that basically shape the limits of the potential audience current VNs have. Other video games have grown up a bit already and broadened their horizons. VNs could try, too. 2. Stop with the word diarrhea Every VN I've read has had completely inadequate story for its wordcount. Writing longwindedly can be justifiable, but it seems to be more of a rule to drown your sparse good ideas into a swamp of forgettable dialogue or templated events. Consider the difference in wordcount of an average VN and an average theatre play script. Nowadays VNs seem to be overtly long mostly because they are expected to be so. Artificially extending the script beyond what it has to offer makes for a terribly boring reading experience. 3. Develop the theory of interactive storytelling This is the single hardest part to do well when writing a VN, and the one that sets them apart from other storytelling media most clearly. I have never seen a VN that does branching/interactivity in a way that'd satisfy me. Notable is that western video games have handled interactivity much better, with western RPGs allowing for a variety of choices that organically branch out in different consequences.


3.インタラクティブなストーリーテリングの手法を開発する
AIが劇的な進化でもしない限りは、ゲームのストーリーにおけるインタラクティブ性についてはかなり懐疑的だ。たとえ多くの分岐があっても、それはすべて開発者によって事前に書かれている展開なわけだ。自分がその物語を作ることに関与しているとは感じない。物語とつながってると感じることは何度かある。しかし自分のような受け身の傍観者に介入されたその部分は物語として不自然になる。あるいはゲームの中にif展開を描くファンフィクションがあるようなものだ。それをメインの物語に追加してプレイしている、みたいな。すべての選択肢のすべての組み合わせを試したところで、ゲーム開発者も思いもつかなかったような斬新なストーリーが生まれるというわけではない。もちろん理屈の上では、非常識なほど多くの分岐があれば、私はその物語の実際の参加者であるかのように強く感じられるのかもしれないが、これはゲームやVN開発者には不可能な作業量、時間、想像力を要すると思う
VNやほかのゲームのストーリーにより多くの分岐は不可能とか不要とか言いたいわけではないが、現状ではプレーヤーが実際の参加者のように感じるゲーム的な何かを作るのは難しい

>3. Develop the theory of interactive storytelling I'm pretty skeptical of meaningful interaction with the story in video games until some pretty drastic development in AI. Even if there's a lot of branching, everything is still completely pre-written by the developers. It doesn't feel like I'm a part in making that story. It just feels like there's several interconnected but partially contradictory stories that I'm a passive spectator of. Or like there's some alternate timeline fanfics inside the game that I can choose to read in addition to the main story as well. It's not like the combination of all of my choices results in some unique story that the game developers didn't even have in mind. Of course in theory if there was an insane amount of branching it could result in me feeling like I was really a participant in that story in a strong sense, but I think this would require impossible amount work, time and imagination on the part of the game/VN developers. It's not that there couldn't or shouldn't be more branching in VNs or game stories, but I just find it hard to get the game-like substance where the player feels like an active participant from that.


型にはめたりテンプレに頼る手法は効果があるからこそ存在してるわけで、それが気に入らないといっても、そういった手法は必要なんだよ。中身について予想もできないことには期待もできない。典型的なキャラ作りや典型的なテンプレイベント群にうんざりする気持ちはわかるが、面白おかしく発展してきたキャラクターたちやジャンルは、そういったテンプレートの裏側でずっと構築されてきたわけだ

>テキストの押しつけ
スレ主がどういったVNをプレイしてきたのかは知らないが、私はゲーム全体を通して不必要な解説、描写、会話だらけだったなと感じたことはない。確かに、キャラクターではなくライターが事細かに説明してるように感じるシーンや会話やアイデアはあった。しかし、ゲームへの没入を完全に台無しにするようなものではなかった。実際、私は長い時間をかけて愛憎感や悲哀感やミステリー感やらを構築していくストーリーや、同様に時間をかけて成長していくキャラクターたちの会話を楽しんでいる。スレ主はもっとビジュアルノベルや普通のノベルを読むべきかもしれない。興味のある特定のジャンルや世界観や設定か、あるいはこれまでに読んできたものを教えてくれないか?

Genres and their conventions exist because they are effective, but even when trying to defy them, their utilization is still required. One can't simply play with expectations if there are none. I agree that certain tropes grow tiresome, as do character archetypes, but interesting and developed characters and situations can be, and have been, built on the backs of such templates. >word diarrhea I don't know what VNs you have read, but I can't think of any were I felt an unnecessary amount of exposition, description, or dialog was pervasive throughout the entire novel. There are definitely scenes, bits of dialog, or ideas the author felt like expounding on that I felt were extraneous, but never something that outright ruined the experience. I actually quite enjoy lengthy dialogs and stories that take their time developing characters and building a sense of mystery, affection, melancholy, etc. Perhaps you should trying reading some more novels, both visual and traditional. Is there a particular genre, setting, or premise that interests you, and could you provide some examples of what you have read?

スレ主が貼ってる画像は完璧な例だよ。グリザイアはとにかく肥大している。あまりにも多くの不必要なイベントが共通ルートで発生する。すべての登場人物を紹介し、その後に個別ルートで必要となる設定やら何やらを説明しなきゃいけないのは理解できるが、そのために20時間分(もっと長かったかも)のテキストなんて必要がない

OP's picture is the perfect example, Grisaia is so fucking bloated, there's so much inconsequential shit that happens in the common route. I get that they have to introduce all the characters and set up the premise so that they can subvert it later, but you don't need 20 hours of text (or maybe more I don't remember) just for that.


>2.
間違いなく真実だしVNを蝕む病原菌だ。私が周りの誰にもVNをプレイさせることができない要因第1位だよ。マブラヴひぐらしのような傑作でさえ、話が動く前に多くの人々をふるいにかけるような無駄に長いおしゃべりやら何やらがある
>1.
これも正しい。ほとんどの日本のメディアのように、テンプレをあえて繰り返している。成功の公式から抜け出すことは、たとえ沙耶の唄ファタモルガーナの館のような反例があったとしても、ほとんどの開発者が取りたがらない巨大なリスクだ
ちなみに、スレ主にはVNについてブツブツ言う前に、 グリザイアみたいな過大評価ゲー以外のタイトルをプレイしてくれることを願っている

>2. Absolutely true and the cancer plaguing the medium, the #1 factor I can't get anyone around me to play VNs, even great ones like muvluv or higurashi have so much useless blahbla before getting to the meat that act as a filter for most people >1. Also true, like most japanese media, it's codified as fuck, diverging from successful formulas are a huge risk most creators aren't willing to take, even if you can find counter-examples like saya no uta, fata morgana I hope you've played different VNs before complaining about the medium and not just grisaia which is overrated crap, by the way


2はマジだな
西洋で知られてるような逆転裁判ダンガンロンパ9時間9人9つの扉、あとおそらくゴーストトリックウィッシュルームといったタイトルには、2はあまり当て嵌まらない。テンプレについては仕方がないと思う、人が思いつけるキャラクターの数には限りがある。しかし、ダンガンロンパのようなインタラクティブなミニゲームを入れるのは悪くない。あれは楽しかった

2 is a killer. The common vns that western audiences are familiar with, phoenix wright, danganronpa, 999, maybe ghost trick and hotel dusk, dont have much of this. I think cliches can be gotten away with because theres only so many types of characters you can possibly come up with. But having more interactive minigames like danganronpa would be a good start, those are fun


>ポ〇ノとして描かれるセ〇クス
まじめな話、冗談抜きに言うと、10回中8回は真っ当で正しい描かれ方をしている。セ〇クスにみなぎる感情やパワーをポ〇ノとして描かないのはセ〇クスの持つ意味を尊重していないか避けているだけ

>Portraying sex pornographically This is unironically, and I legitimately mean this, is the respectable and proper way to do it 8 times out of 10. Sex has a lot of emotion and power to it, and to not portray it pornographically would be to not respect or to avoid the qualities that sex has.

スレ主じゃないけど、それがnukigeだったりセ〇クスシーンが重要なゲームでもない限りは、セックスをするキャラクターをはっきりと描かなきゃいけない理由はない。全年齢版でセ〇クスが削除されたら怒りだす人々の言う「キャラの成長ガー」のほとんどは、存在しないか、あるいは他のメディアのように実際に見せることなく暗示的に描くだけでも同じことだろう

Not OP, but unless it's a nukige and the sex scenes are the point of the game, there's no real reason to explicitly show the characters having sex, most of the "character development" that people usually claim that it's lost in all-ages versions of VN doesn't even exist, or would be the same if you just had implied sex without actually showing it, the same way other mediums do it.

どれほどの小説がセ〇クスを詳細に描いてるんだ? そもそもセ〇クスをテーマにした小説がどれくらいあるんだ
だから私はビジュアルノベルに真面目になれない。素晴らしいストーリーテリングのメディアとして賞賛する人々がいるが、ただ自慰ネタを見せつけてるだけだ

how many books describe sex in graphic detail? heck, how many books feature sex in the first place this is why I can't take visual novels seriously. they're hailed as this amazing storytelling medium, yet they're dominated by juvenile masturbatory tropes

エロティックロマンス小説は、アメリカの小説市場においてタイトル数と売り上げの両面で大きなシェアを得ているが、人々は心の中で他の小説と区別している。だから「小説」という言葉が出てきたときに、それらについては考えない
どういう理由かは知らないが、英語圏において「VN」はそういった分離が行われていない

Erotic romance novels dominate the American novel market by title count and sales but people have mentally compartmentalized them and don't think of them when they here the word "novel." For whatever reason the Anglosphere "VN" subculture hasn't done that separation.


テンプレ表現は悪だが、故意にそれを壊そうとするのを見るといつもモヤっとするものがある

Cliches are bad, but deliberately trying to subvert them always turns out obnoxious.

テンプレ表現は本質的には悪いものではない。一面として付け加えるとしてならとても有用だし、上手くいけばロマンスの空気もより良くしてくれる。しかし、君の言うように誰もが実力以上のことをやろうとしていつもテンプレを壊そうとする。私にとっては最もありきたりなテンプレよりもたちが悪い

Cliches are not inherently bad, and can be very useful as a base to be added upon, and when done right can really spark an air of romance. But yes, everyone trying to be more clever than they are in always subverting them is even more annoying to me than the most generic cliche.



スレ主の挙げてる点についてはほぼ同意だが、結局はそのVNのライターの良し悪しによる。VNは本質的に漫画や映画のような絵面を備えてるだけの小説に過ぎないからだ。また、VNの多くが高校生の恋愛についてのストーリーを伝えるためだけにすべてのゲームプレイ要素を取り除いてることを考えると、スレ主の言う「成長」があるとは思えない。別に不満を訴えてるわけではないよ。VNがすぐに変わるとは思えないが、ほかにもっと面白いストーリーが体験できるものはたくさんあるからね。しかし、VNでもっと多くの選択肢や分岐ルートが見られるときが来るのを楽しみにしてるのは確かだ

I agree with pretty much all of those points, but it really just comes down to whether the VN has good writing or not because they're essentially just novels given a visual dimension, like comics, movies, etc. Also, I don't think VNs are going to "grow up" considering they strip a game of all of its gameplay elements in order to just tell a story with many of them about high school romances. I'm not complaining about that because there are still plenty that tell other, much more interesting stories, but I don't see VNs changing anytime soon. I would love to see more choices and branching paths in these games, however.


もしVNがゲームと呼べるものであるなら:
1. 簡単といわれるビジュアルノベルと、難しいといわれるビジュアルノベル、それぞれを挙げた上で、ゲームプレイにどんな違いがあるのかを教えてほしい
2. 熟練したハイレベルなプレイと、初心者のローレベルなプレイ、それぞれの例を示した上で、ゲームに対するプレイヤーの熟練度によってなぜそのような差が生まれるのかを説明してほしい

If VNs are games: 1. Post an easy visual novel, and a hard visual novel, and tell me how the mechanics of the gameplay differ to create different difficulties. 2. Show an example of skilled high-level play and an example of unskilled low-level play and explain how and why they differ in terms of the player's ability to manipulate the gameplay mechanics.

無理。ミニゲームでもあるなら別だが、VNは同じシステムを使い、その代わりにストーリー、キャラクター、ビジュアル、その他のちょっとした独自性を頼りにゲームを作っていく。言ってしまえば、ビジュアルノベルで表現できる唯一の「難易度」は非常に多様な選択肢を用意することで、それによるVN内のパズルゲームを解いていくことによって特定のエンディングに到達することだ。VNとDOTAは比べられない。また、難易度や熟練度はそれが「ゲーム」であるかどうかを測るための基準としては貧弱すぎる。それがありなら私は電気工事をゲームだと言い張ることだってできる
>でもVNはゲームじゃないよね
まったく間違っていない。しかし、アニメでもラノベでもマンガでもない。たとえ次の文のためにクリックするだけの簡単なものでも、プレイヤーのインプットに対して結果を返すという点で、VNは異なるメディアの融合から生まれたゲームに似たキメラだといえる

Impossible. Unless there are minigames, VNs utilize the same mechanic and instead bank on story, characters, visuals, or other creative bits to drive the game. The only 'difficulty' you could describe in a straight up visual novel is one with a very large variety of choices, leading to certain outcomes only being possible through what essentially becomes a puzzle game within the VN. VNs are incomparable to DOTA. Furthermore, difficulty and skill are poor criteria for measuring whether something constitutes a 'game' or not, as that means I can desribe electric work as a game. >inb4 but that means vns arent games You wouldn't be exactly wrong; but neither are they anime, or LNs, or Manga. VNs are a chimera blend of different mediums that are most loosely closest to a game, in that usually the player influences an outcome from their input, even if it is as simple as clicking to the next sentence.

戦国ランスは難しい、リトルバスターズは簡単

Sengoku Rance is hard, Little buster is easy

簡単なVN: あらゆる萌えゲ
難しいVN: 月姫Fateのように、進めるのは簡単だが最終的には死亡不可避なゲーム
おまえみたいなアホにはこんなレスで十分だろ

easy VN: literally any moege hard VN: something like Tsukihime or Fate where it's really easy to pick a choice or set of choices where you end up dead. I know it was bait, but you are retarded, don't talk about shit you don't know about.

>1. 簡単といわれるビジュアルノベルと、難しいといわれるビジュアルノベル、それぞれを挙げた上で、ゲームプレイにどんな違いがあるのかを教えてほしい
VNのゲームプレイは選択肢の量によるね
難しいVNは、最終的にどのルートに行くか、あるいはバッドエンドに行くかどうかに影響する多くの選択肢がある。優れたプレイヤーはその選択肢がゲーム全体でどのような影響を持っているかを察するのは容易い
最も難しいジャンルではないが、それは本当に重要なことか? ポイントアンドクリックのアドベンチャーゲームのほうがはるかに優れているというわけでもない。ウォーキングシミュレーターというジャンルもある
それなりにインタラクティブだし、みんな楽しんでいる。ゲームにとても近い存在だ(ほかのジャンルとミックスすることもできるしね)

>1. Post an easy visual novel, and a hard visual novel, and tell me how the mechanics of the gameplay differ to create different difficulties. Assuming they don't have gameplay, it's the amount of choices they have. A difficult VNs will have a fuckton of choices that will affect which route you will end up or if you get a bad end. Good players have an easier time figuring out how each choice affects your playthrough. Not the most difficult genre that exists, but does it really matter? It's not like Point&Click adventures are much better. Or any walking simulator. People have fun with them and they are somewhat interactive, so they are closest to being games (especially because they can be mixed with other genres).

簡単なVN: Doki Doki Literature Club!。ストーリーは単純だし、キャラクターは次元を超えたりしないし、肝心なところをぼかしたりもしない
難しいVN: うみねこ。現実とフィクションの複数層を持つややこしいストーリー。複雑な動機があるはずだがぼかされてるから理解不能なキャラクター。何が現実で何がそうでないかについて故意に誤解させ、ストーリーの真相を見つけるのを難しくする信用できないライター

Easy VN: DDLC. Story is uncomplicated, characters are one-dimensional, nothing happens that obscures the real story. Hard VN: Umineko. Story is complex, with multiple layers of reality and fiction. Characters have complex motives that they keep hidden and are difficult to understand. Unreliable narration deliberately misleads you about what’s real and what’s not, making it hard to find the truth of the story.


もしじゃんけんがゲームと呼べるものであるなら:
ハイレベルなプレイと、ローレベルなプレイ、それぞれの例を示した上で、プレイヤーの熟練度や戦術によってなぜそのような差が生まれるのかを説明してほしい

If rock paper scissors is a game: Show me an example of high level of play, and low level play and explain why they different in terms of the players ability to manipulate the game play or tactics.

横からだが、すべてではないにしろほとんどのゲームは肝心な場面での意思決定はじゃんけんだ

Not him but most if not all games boil down to rock paper scissors at their most fundamental layer when it comes to decision making.


ビジュアルノベルはゲームのふりをするのをやめたほうがいい。ビジュアルノベルではゲームをしたい人々を惹きつけることはできない。本を読みたい人々に訴求するべきなんだよ。選択肢や音楽や映像があるのかもしれないが、何よりも根っこにあるのはノベルだろ。マーケティングのことになるとこれを忘れてしまうひとがいるのが不思議で仕方ない

VNs need to stop trying to pretend to be games. You're never going to be able to attract people who want a game with a VN. They need to attract people who want a book. They may have choices, music, and visuals, but they are novels first and foremost. I don't know why they seem to forget that when it comes to how they're marketed.


>テキストの押しつけをやめろ

>stop the word diarrhea

マブラヴは、その長さにも関わらずとてもよかった(夕呼のサイエンストークは置いといて)
冗長な文章や描写の代わりに、すべてではないがほとんどのテキストが台詞か武のモノローグだった。それ以外はすべてサウンド、グラフィックス、アニメーションで描かれていた。私の考えでは、これがビジュアルノベルのあり方だ。何が起きているのかを説明するのにテキストの山を積み上げるくらいなら、たくさんのCGや立ち絵は何のためにある?

Despite Muv-Luv's length, it was actually really good about that (Yuuko's expositional science talk aside). Instead of long-winded prose and descriptions, most if not all the text is either dialogue or Takeru's inner monologue. Everything else is shown through sound, graphics, and animation; which, in my opinion, is how a visual novel should be. Why have a bunch of images and sprites if you're going to use wordswordswords anyway to describe what's going on?


>2. テキストの押しつけをやめろ
これ。本当にマジでこれ。5~10時間分のストーリーとイベントが含まれている50時間のVNを何本もプレイしてきたが、残りの40時間はただのゴミと起こっていることのすべてをダラダラと説明する不要な描写の山だった。最悪なのは、主人公が最近起こった出来事について感じたことを誰も聞いちゃいないのに20分も説明し続けたことだ

>2. Stop with the word diarrhea This, so much fucking this. I've read so many 50 hour VN's which contain 5 to 10 hours of actual story & plot content and the other 40 hours is inane garbage and unnecessary verbose descriptions of everything that's taking place. The worst offender is when the protagonist explains how he feels for 20 minutes about recent events when his opinion really doesn't fucking matter.

それって実際の本でもあるんじゃね?

Doesn't this happen in actual books too?

Yes.

Yes.

ないよ。台座にするような分厚い本でもここまで酷くはない

No. Even the most bloated doorstopper isn't as bad as that.

あるね。高校時代にそういうクソつまらない本の朗読を聞かされたよ。VNには少なくとも絵がある

It does. You wouldn't believe the borefest they made me read in highschool. At least VN's have pictures.

>主人公が感じたことを20分も説明し続ける
>戦闘シーンの最中に

>when the protagonist explains how he feels for 20 minutes >in the middle of a fucking action scene

なに? Dies Iraeのこと言ってる?

what? You don't like people talking about FOREKNOWLEDGE?


スレ主は完全に正しい。私もいつもそう感じていた
VNを自主制作したいと思ってるから、同じ間違いをしないように気を付けたい

OP is right about everything. I also always felt like that. I have some plans for the development of an own VN. If so, I will try to not make the same mistakes.


大多数のVNユーザーは「深い」ストーリーに興味などないことにいつ気付くんだ?
テンプレを使わなかったりHシーンがなかったりするVNのほぼすべてが失敗するのには理由がある。ニッチなプレイヤーたちはそういった要素を積極的に支持している。それらのクオリティがいいか悪いかは全く問題ではない。そもそも一般的なゲーマーは読書が嫌いなんだから、VNに興味を持つことはない。おそらくそれがこのジャンルが廃れつつある主な理由なんだろう

When will people realize that the majority of VN readers have no interest in a "deep" story telling? There's a reason why nearly every VN that does not utilize the genre conventions or have h-scenes completely fail. The niche playing those games actively want them, whether that's a good or bad thing doesn't really matter. Your average gamer will never care about VNs, because they don't like reading in the first place. That's probably the main reason why the genre is dying.


だれもタブーに触れないのか?
多くのVNが水増し要素で肥大化しているのは、定価を釣り上げてお前らからマネーをいっぱい得るためだよ

No one is going to point the elephant in the room? The reason a lot of VNs are bloated with filler is because they cost a shit ton to buy and companies have to make your money's worth out of them.

その理論によりますと、水増し要素によってその物の価値は上がるということですね。しかし水増し要素とは定義上は無価値なのですよ

By that logic, having filler makes them more valuable. But filler by definition is worthless.

これです。このスレでもこういう優しさを見かけました
>Xドル払ってY時間もVNに費やすんですか? ありえませんね

This. Even here you see this sentiment >X dollars for an Y hour VN? No way

西洋人は基本的にVNに10ドル以上支払うという考えが好きではないようです。特にこのスレでは、50ドルで50時間以上かかるゲームが2本入ってるバルドスカイのようなタイトルに触れるのは固く禁じられています

westerners just don't seem to like the idea of paying much more than like $10 for vns in general, especially here, god forbid something like baldr sky comes out and asks for $50 for 2 50+ hour long games

面白いね、日本では平凡なnukigeが60ドル以上で売られてるのに

it's funny because in japan even the most mediocre nukgies sell for over $60

もっと短いゲームにはもっと金を使ったわ。VNの問題は内容と価格のバランスだ。もっと真っ当なインタラクティブ性を備えた上で10ポンドくらいにするなら許す

I've paid more for shorter games. The issue with VNs is one of value over time. If you had more genuine interactivity then charging £10 wouldn't be a problem.

>水増し要素で肥大化
>画像が沙耶の唄
アホですか?
釣りならおめでとうございます。お望み通りアホ呼ばわりされましたね

>bloated filler >pic related is saya no uta you absolute brainless retard and if you are trolling, congrats, you got called a retard as you wanted


>テンプレへの依存を捨てる
ビジュアルノベルは、プロットやキャラクターの両面でアメリカのハリウッドやTVやゲームよりもはるかにクリエイティブだよ。彼らはより多くのリスクを取ってるし、「ヘンテコだ」とか「きめえ」とか言われることを恐れない。まったく問題ない
>テキストの押しつけをやめろ
一概には言えないが、ほぼ同意。傾向として長すぎるし、重要な場面では水増し要素が増し増しになる。しかしだ、それはアメリカのメディアについても同じことがいえる
>インタラクティブなストーリーテリングの手法を開発する
私にとっては十分にインタラクティブだが……どうやって? まあ上手いことやるのかもしれん

>Get rid of the dependence of genre conventions Visual novels are far, FAR more creative than Hollywood movies or American TV shows/games, both in terms of plots and characters. They take much more risks and are less afraid of being considered weird or "cringe". Not really a problem. >Stop with the word diarrhea It depends, but I mostly agree. They tend to be too long and the interesting parts of the plot are mixed with an excessive amount of filler. But, once again, the same could be said of American media. >Develop the theory of interactive storytelling They are interactive enough to me, but... who knows? Maybe they can surprise me

>ビジュアルノベルは、プロットやキャラクターの両面でアメリカのハリウッドやTVやゲームよりもはるかにクリエイティブだよ
メリケンのメディアは嫌いだが、こいつも何言っちゃってんのか

>Visual novels are far, FAR more creative than Hollywood movies or American TV shows/games, both in terms of plots and characters. I hate 'murican media but this is complete bullshit

めっちゃ多くのアメリカの作品、特にハリウッド映画を見てきたが、あれらは世界で最も退屈なものだよ。いつもすべての人々にアピールしたいと思ってるから、結果的に均質化されすぎている。彼らのストーリーは皮肉でコーティングしない限りわざとらしくて滑稽という域を出ない。それらも「きめえ」んだが、そういったものに対してクリエイティブかインテリジェントなアプローチを取ることはとても「ヘンテコ」で「大げさ」なことだから、滑稽なまま世に出される

I have watched way too many American shows and, especially, Hollywood movies, and they are easily the most generic thing in the world. They always want to appeal to everyone and they end up being too homogenized. Their stories cannot be too campy unless they are coated with cynicism because that's "cringy", but they cannot be too creative or intelligent either because that's too "weird" or "pretentious".


スレ主の言ってる問題は以下のタイトルで多かれ少なかれ解決されている。そうそう、いまからするのはゲームの話だから。ビジュアルノベルじゃなくてね

>ファミコン探偵倶楽部2
>カイル・ハイドのゲーム、ウィッシュルームラストウインドウ
>テレジア
>逆転裁判シリーズ
>ダンガンロンパシリーズ
>ゼロエスケープ、特にDSと3DSの9時間9人9つの扉善人シボウデス
>ゴーストトリック
>ライフイズストレンジ
>コープスパーティ
>ヘビーレイン
>キミガシネ -多数決デスゲーム-
>AI: ソムニウムファイル

ほかにも多くの、特に未翻訳のゲームがここに含まれるかもしれない。にもかかわらず、まだこれらがニッチな存在だと考えられているのは、売り方の問題か、あるいは特に調べもしない平均的な一般人が小説と結びつけているからだろう。ビジュアルノベルのほうはそのままでいいし、マイナーなままでいてくれることを願っている。ほんと、今のままで完璧だからファタモルガーナの館をダンジョンクローラーにしたり、沙耶の唄をサバイバルホラーにしたり、見栄を張るためだけにFateを格ゲーになんかしなくていいから

Literally every issue you've described has been more or less solved by the following games, that's right I'm talking about games here not visual novels : >Famicom Detective Club II >Kyle Hyde games, namely Hotel Dusk and The Last Window >Theresia >Ace Attorney Series >Danganronpa Series >Zero Escape, especially 999 and VLR on DS and 3DS >Ghost Trick >Life is Strange >Corpse Party >Heavy Rain >Your Turn To Die >AI:The somnium files Probably many others, especially untranslated games, that I have forgotten to include. And despite all that, they're still considered niche because they're not properly marketed or the average normalfag simply doesn't care and will associate them with books instead. Proper Visual Novels are fine as they are and I hope they stay relatively unknown. VNs are perfectly fine as they are and there's no reason to turn Fata Morgana into a dungeon crawler, Saya no Uta into a survival horror or to make Fate into a fighting game just for the sake of originality.

うむ。実際、「ポイントクリックアドベンチャー」や「ADV」に関しては日本人は他国よりも前向きだし、80年代以来ずっとこの手のジャンルを幅広く受け入れ続けてる数少ない市場のひとつだな。VA-ll Hall-A ヴァルハラのように日本的スタイルから強い影響を受けたADVを作るために西洋が再スタートしたのはここ最近だ

yeah, actually, as for "point click adventure" or just "ADVs", Japanese has been a leading innovator and are one of a few markets where consumer keep playing the genre broadly since 80s. Its really recent that western restarted to make ADVs and which are heavily influenced by Japanese style, just like VA-11 Hall-A.

キミガシネは面白いけどまだ完結してないだろ

Your Turn to Die is pretty good but it's not done yet



VNの問題は、95%のVNがゴミであることと、それを許容範囲内であると考えてる頭が病んだ人々。このふたつは近いうちに変わるとは思えんね
上にあるリストは正しい
VNの要素を取り入れて、より価値のあるソフトウェアとして作られた実際のゲームだ(VNだけでは価値がないし無駄)
VNとして知られ高評価を受けたソフトウェアがなかったわけじゃないが、平均的なVNプレイヤー( )は基本的にソフトに対する評価基準がないから、ただゴミを食い散らかすことに満足してるだけ。マッデンFIFAを毎年買っていく人々のようなものだ。あいつらはゲームに関しちゃ脳死状態だから

The thing with VNs is that factually 95% of them are worthless trash and the people who still think they are acceptable are pure and utter cancer. I don't think either of these two things is going to change anytime soon, if ever. What >>493960291 wrote is also true. There are actual games that take the VN aspects and make the software worthwhile (something that is just a VN is worthless and a waste of space). It's not that there was never software that transpired the VN shithole and turned out to be interesting. It's just that the average VN """player""" has basically no standards and is content with consuming generic garbage. Kinda like the people buying Madden and Fifa every year. Nearly all of them are braindead consumers when it comes to video games.


テンプレへの依存にだけ同意しておく。高校を舞台にすること以外の何かを提案したら命でも狙われるのかというライターと、12個くらいの性格や個性が何度も何度もリサイクルされるキャラクター。アニメも同じようなもんだから客層の問題なだけかもしれないが
中にはそういうテンプレを壊すようなものもあるし、そういったタイトルはプレイする価値がある

The only thing I agree with is the heavy reliance on tropes. It's like the writers are shot on sight for ever recommending having something other than a high school setting and you get the same 12 or so personalities recycled over and over. Anime is exactly the same though so it might just be an issue with the demographic. There is stuff that breaks the tropes though and they are worth reading.


このジャンルにビジュアルの意味などない
そこにある一枚絵についてどういったシーンなのかを言葉でやたら細かく説明するだけ。 そこに並んでる肖像画は基本的に誰と誰が会話してるかを確認するためにあるだけ。これらボイスドラマはたまにVNと呼ばれるものに進化することがある。VNは絵や音を使えるから、状況についていちいち言葉で事細かに説明する必要がない。ほとんどのVNは読むのが苦痛でしかないがね。Hシーンのときだけ頑張ってはみるけど、スキップすることも多い

They mostly don't take benefit of the visuals. They'll throw a picture and then describe it in great detail. The portraits basically only serve as as a way to see who's talking. Those radio novels are sometimes better at being VNs that VNs because they actually use sounds and ambience to paint the picture without describing it with words. Most VNs are a massive chore to read, and effort only goes in h-scenes, which I often skip.

これね。マブラヴをプレイした後に立ち絵が真ん中、左、右といった具合に固定されたVNに戻るのは難しい

This. It's hard to go back to VNs that just have fixed center, left, and right sprite positions after playing Muv-Luv.


とあるVNについてなんだが、彼女のルートの途中で彼女を裏切ったら殺人したり第4の壁をぶっ壊したりするゲームについてタイトルを知ってたら教えてほしい
翻訳版はどこにも見当たらなかったんだが、上に書いたルートに英語字幕をつけた動画がyoutubeにあったんだよ

What's the name of that VN which had one of the main love interests break the fourth wall and fucking murder you if you betrayed her halfway through her route? I remember it was only partially translated in english which was a private translation which doesn't exist anywhere, but there was a youtube video of that 'betrayal' route which was english subbed.

君と彼女と彼女の恋

Kimi to Kanojo to Kanojo no Koi.

公式の英語版がとうとう来月リリースされる

It's finally getting an English release literally the next month.

ありがとう、これだ。英語版が待ちきれない、本当に長かった

Thanks, thats the one. Can't wait for the english release, it's been long enough.

君と彼女と彼女の恋。【18禁】
毎日は、階段のように過ぎていく。 一度疑問に思ったらその途端、足を上げるのが辛くなる。 だから、一歩、一歩、なにも考えずに、上る――
まるでモブのように無個性な主人公・心一。 学園のヒロイン・美雪とは幼馴染みだが、声をかけることもなく平凡な日々を過ごしていた。 そんなある日、友人に呼び出され向かった屋上には、クラスで浮いている電波少女・アオイがいて……

スレ主には同意なんだが、VNを定期的にプレイしてる100人ほどの人々はスレ主みたいなやつには失せろとか言うだけだ。彼らは今のそういうVNが好きなんだから。別の板のVNスレを見てみればいい、ほとんどの人はゴミみたいなmoegeをプレイしてるし、セ〇クスのないVNはありえないと思っている

I agree with you, but the rest of the 100 people that already play VN regularly are just going to tell you to fuck off, because that's just the way they like them. Go check the vn thread on /vg/, most people there read garbage moege and consider a vn having no sex to be a downside.

伝わるかわかりませんが、二次裏で毎日立ってるエロゲスレにとてもよく似たスレが4chanにもあって、このanonさんはそのスレのことを言ってます


VNの唯一の魅力は気に入った女の子とイチャコラできることだよ。馬鹿どもは黙ってろ

The literal only appeal of a VN is having an emotional connection with a girl you want to see get fucked. Shut the fuck up retard

Chuuniゲー、Nakiゲー、ホラゲー、シナリオゲー、これらのジャンルは恋愛を重視しない

Chunni, Nakige, Horror, and Plotge are three genres WITHOUT an emphasis on romance

そしてそれらはクソ

And they are shit.

わかるよオナ猿君

okay coomer


かたわ少女Summertime Sagaしかプレイしたことないんだが、抜きたい俺が次にプレイすべきエロゲは?

I have only played Katawa Shoujo and Summertime Saga and I want to coom. What should I play next?

EuphoriaStarless

Euphoria or Starless

Bible Black
ジョークじゃなくて。あれはグレートだった

Bible Black not joking, it's fucking great


The Silver Caseやれ。スレ主の条件をすべて満たしてるしストーリーも素晴らしい

Read The Silver Case. Satisfies all your requirements and tells a god tier story

こっちもいい

it was a different time

このVNおもろい?

This VN good?

古典的名作
導入部だけでも素晴らしくて忘れがたい

it's a classic the intro alone is amazing and unforgettable.

Bible Blackって劣化Starlessじゃなかったか? アニメはよかったけどさ

Isn't Bible Black just a shitty Starless? The anime was good though.

VNのほうが明らかにエロアニメよりよかったよ。あれは理由もなくルートをごちゃ混ぜにしただけだった
Starlessは未プレイだけど、スカがないだけでBible Blackの勝ち

the VN is easily better than the OVA, which just mixes up the routes without rhyme or reason I haven't played Starless yet, but BB wins already in my opinion because there's no >scat


知人がいつもいっっっつもFate Stay Nightやれって言ってくるんだが
実際のところあれは面白いのか?

There's a person I know who is constantly, CONSTANTLY, shilling Fate Stay Night. Is it actually any good?

典型的な厨二少年バトルマンガのようなものです。ドラゴンボールZNARUTOがお好きなら楽しめることでしょう

It's typical chuuni shounen battle manga kind of stuff. If you like stuff like dragon ball z or Naruto you would probably enjoy it.

いいんじゃないの。俺の好みではなかったけど、好きな人がいるのはわかる。このVNの主人公と妙な料理ネタが嫌いだったけど、先が気になる程度には楽しめたよ

It's okay, not my cup of tea, though I can see how people like it. I fucking despise the mc and the weird ass fascination with cooking this vn has, but it was entertaining enough to grab my attention.


おまえら、シュタインズゲートの西洋版にウキウキかい?

Twitter: Okay, what the hell?

You guys excited for the western adaption of Steins Gay? https://twitter.com/DistantValhalla/status/1221383525070405632

oh no

oh no

マジか

holy shit

すげー嫌なんだけど

my disgust knows no limits

What?

What?

おぅ、これはアカンわ。VNが上手くアニメ化されるのも珍しいくらいなのに、実写のTVシリーズだって? 俺はパスね
>大の大人が厨二病の岡部を演じるのを見ること
>大の大人がまゆりのようなアホっ子を演じるのを見ること
ないわ

Man, that is gonna be hot shit. VN's rarely adapt well as an anime, but a full on live action tv series? I'm gonna pass on that one. >watching a grown man act like chunnibyu okabe >watching a grown woman act like an airhead as mayuri Cringe.

>大の大人が厨二病の岡部を演じるのを見ること
>大の大人がまゆりのようなアホっ子を演じるのを見ること
日本のドラマを見たことはないかね

>watching a grown man act like chunnibyu okabe >watching a grown woman act like an airhead as mayuri never watch a jdrama

STEINS;GATE
あの名作『STEINS;GATE』が遂にベストプライスで登場!!
想定科学ADV『STEINS;GATE』は、2008年、5pb.とニトロプラスのコラボレーションによって生まれ、 PC版、TVアニメ化、Xbox 360移植と展開されてきた『CHAOS;HEAD』をスタートとする科学ADVシリーズの第2弾。
今回はWindows版『STEINS;GATE』発売の際に予約者全員特典としてついてきた 「まゆりのトゥットゥルー光線が発動!? 能力の効果によってコスプレせざるをえない! パッチ」が適用済みとなっております!

俺の嫁使ってクソスレ立ててんじゃねーぞ

Don't use my wife to shitpost you fucking sperg

これ。ミッチャーは無視で

This, leave mitcher alone



なんかすいません (長けりゃいいってもんじゃねーんだよというanonさんの主張を訳しておきながら長文だらけの長ったらしい記事を書いてしまって)

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#1. 名無しchan
日本でも紙芝居とは良く言われる。
だからなんだって話だけどな。
#2. 名無しchan
概ね同意だけど
>>西洋のビデオゲームのほうがインタラクティブ性との付き合い方が上手いことだ。
>>西洋のRPGには動的に分岐し異なる展開をもたらす多彩な選択肢が用意されている
これはねーわ

つかVNを発展させろというが
VNを発展させた
逆転裁判
ダンガンロンパ
はADV扱いされてるしどうしろというのか
#3. 名無しchan
VNみたいなジャンルだと特に、頑張って翻訳しながら進めた物がゴミだった時のやるせなさは大きいだろうな

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